روش های تدریس مجازی دبیران به روایت خودشان

در این بخش برآن شدیم تجربیات تدریس عملی همکاران گرامی مدرّس عربی و خلاقیت های  ایشان را  از سراسر استان در کلاس های درس مجازی  ثبت نمائیم . این تجربیات نقل قول مستقیم خود همکاران گرامی بدون ذکر نام می باشد.  امیدواریم این صفحه مورد استفاده و استقبال دبیران عزیز واقع شود. پذیرای نظرات ارزشمندتان هستیم.

تجربه ۱:

پس از آنلاین شدنِ به موقع، با حضور و غیاب دانش آموزان از طریق نظرسنجی کلاس شروع می شود. فایل متنی تایپی درس جدید به گروه ارسال می شود پس از ارسال فایل تصویری متن خوانی خودم با ایجاد انگیزه، از برخی دانش آموزان برای مشارکت در متن خوانی و ترجمه اش و ارسال فایل صوتی آن به گروه دعوت می شود و با اعطای نمره مثبت به متن خوانی های کم اشتباه، به تشویق آنها مبادرت می گردد. سپس فایل بخش مکالمه با لحن عربی خودم  به گروه ارسال می گردد تا ضمن آشنایی با تلفظ صحیح کلمات، دانش آموزان به اجرای مکالمه بپردازند و فایل آن را ارسال نمایند.

برای بهره گیری از روش تدریس معکوس، بخش قواعد هر درس توسط یکی از دانش آموزان ارائه می شود و سپس فایل تصویری تدریس خودم برای تکمیل بحث و رفع نواقص ارائه دانش آموز، در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با حل تمارین با مشارکت دانش آموزان و به صورت پرسش و پاسخ آموزش درس به اتمام می رسد و برای سنجش یادگیری از آزمون کتبی، به صورت ارسال برگه سوالات به گروه و ارسال پاسخهای دانش آموزان در موعد مقرر، از طریق خصوصی، استفاده می شود.

تکالیف جلسه بعدی در انتهای کلاس، اعلام می شود که با توجه به شرایط، از متن خوانی و ترجمه، یادگیری لغات جدید، انجام مکالمه درس، حل تمارین و آمادگی برای پرسش از درس متغیر است.

تجربه ۲: 

قواعد: را روی وایت برد در منزل بصورت نموداری ترسیم میکنم واز روی آن تدریس میکنم ضمنا فیلمی از همکاران را هم کنار آن ضمیمه میکنم که دانش آموز حق انتخاب داشته باشد

 ترجمه :هم بصورت ویس تقدیم می کنم و علاوه بر آن باز یک فیلم تصویری از همکاران را تقدیم میکنم تا حق انتخاب داشته باشند.

 حل تمرینات : از تک تک دانش آموزان میخوام که مشارکت داشته باشد ابتدا بصورت داوطلب مثلا برای حل تمرین اول داوطلبان حل میکنند اما برای تمرینات بعدی اسم افراد را بطور شانسی مطرح میکنم تا هم آماده باشند و هم حضور مشخص بشه و…

تکلیف: به جرات میتوانم بگویم که کمتر جلسه ای درطول سال بوده که تکلیف ارائه نکنم به نظر بنده بهترین کارکرد در تدریس مجازی تکلیف و البته پیگیری آن و تذکر یا تشویق در پی وی دانش آموز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *